Uždegimo ritės

Uždegimo ritės

Uždegimo ritės paskirtis ir veikimo principas.

Uždegimo ritės, dar vadinamos babina, paskirtis yra žemą automobilio akumuliatoriaus įtampą paversti aukšta, kelių, ar net keliasdešimt tūkstančių voltų įtampa. Aukšta įtampa uždegimo žvakėse sukelia kibirkštį, kuri reikalinga uždegti oro ir degalų mišiniui degimo kameroje. Uždegimo ritė - tai transformatorius, turintis pirminę ir antrinę apvijas, sluoksniais suvyniotas apie metalinę šerdį. Uždegimo ritė susideda iš trijų dalių: pirminė grandinė, sudaryta iš kelių šimtų pirminės apvijos vijų, antrinė grandinė su daugybe tūkstančių vijų ir geležinė šerdis. Srovei tekant per pirminę grandinę, aplink šerdį kaupiasi didelis magnetinis laukas, kuris įkrauna ritę. Nutraukus srovės tekėjimą, magnetinis laukas dingsta. Kadangi ši energija negali pranykti, ji sukelia srovės antplūdį antrinėje apvijoje, stipriai padidindama įtampą, kurios pakanka sukelti uždegimo kibirkštį žvakėje. Reikalinga įtampa gali svyruoti nuo 5000 iki 25 000 voltų ir priklauso nuo daugelio veiksnių: tarpelio tarp žvakės elektrodų, elektrinės varžos žvakėje, kuro ir oro mišinio, žvakės temperatūros, variklio apkrovos ir kt. Kai kurioms sistemoms reikia net 40 000 voltų. Ši išvestis nustatoma pagal antrinių ir pirminių apvijų santykį - paprastai apie 80 antrinės apvijos vijų tenka vienai pirminės apvijos vijai - kuo didesnis santykis, tuo didesnė potenciali įtampa. Apie uždegimo ritę taip pat galite paskaityti wikipedia: Uždegimo ritė.

Kur automobilyje būna uždegimo ritė? Senesnėse transporto priemonėse uždegimo ritė ( babina ) yra tarp akumuliatoriaus ir paskirstytojo. Tačiau šiandieninėse elektroniniu būdu valdomose uždegimo sistemose paskirstytojas nebereikalingas - vietoj to variklio valdymo blokas (ECU) įjungia žvakę. Todėl uždegimo ritė montuojama tiesiai ant kiekvienos uždegimo žvakės. Tokia uždegimo sistema vadinama angliškai „Coil-on-Plug“. Dėl to uždegimo ričių skaičius automobilyje skiriasi ir priklauso nuo cilindrų skaičiaus. Tokia uždegimo sistema leidžia transporto priemonių gamintojams tiksliau valdyti kibirkščių laiką, siekiant pagerinti variklio veikimą, degalų ekonomiją ir išmetamų teršalų kiekį.

Kodėl uždegimo ritės sugenda ir kokios pagrindinės jų gedimo priežastys? 

Nors uždegimo ritės kuriamos taip, kad tarnautų kuo ilgiau, tačiau jos gali sugesti. Pagrindinės jų gedimo priežastys yra šios:
• Pažeistos žvakės arba žvakių laidai: dėl netinkamos žvakės ar žvakės laido, kurio varža yra per didelė, ritės išėjimo įtampa padidėja - jei ji viršija 35 000 voltų, tai gali sugadinti ritės vidinę izoliaciją ir sukelti trumpąjį jungimą. 
• Nusidėvėjęs ar per didelis tarpelis tarp žvakių elektrodų: susidėvėjus žvakėms, padidėjęs tarpas tarp dviejų jos elektrodų reiškia, kad uždegimo ritė dabar turi sukurti didesnę įtampą, kad sukeltų kibirkštį. Dėl papildomos ritės įtampos gali atsirasti įtampos perkrova ir ritės perkaitimas. 
• Vibracijos pažeidimai: nuolatinė variklio vibracija gali pažeisti uždegimo ritės apvijas ir izoliaciją, dėl ko gali atsirasti trumpas jungimas arba trūkiai antrinėse apvijose. 
• Perkaitimas: dėl savo vietos uždegimo ritės dažnai būna veikiamos per didelės variklio temperatūros. Tai gali sumažinti ričių gebėjimą praleisti elektrą, o tai gali turėti įtakos jos veikimui ir ilgaamžiškumui.
• Pernelyg didelė drėgmė: dažniausia priežastis yra alyvos nutekėjimas iš nesandarios vožtuvų dangtelio tarpinės, dėl kurio aplink kaupiasi alyva ir pažeidžiama uždegimo ritė ir žvakė. Vanduo, pavyzdžiui, iš oro kondensato, taip pat gali prasiskverbti į sistemą. Abiem atvejais svarbu pašalinti pagrindinę priežastį, kad būtų išvengta pakartotinių gedimų.

Uždegimo ritės gedimo požymiai.

Kadangi uždegimo ritė yra atsakinga už variklio kibirkšties sukėlimą, visos jos problemos greitai pasireiškia variklio veikimo problemomis, tokiomis kaip:
• Patikrinkite, ar dega lemputė "Check engine": kadangi sugedusi uždegimo ritė tiesiogiai veikia variklio veikimą, visos jos problemos turėtų uždegti šią lemputę.
• Per didelis degalų suvartojimas: dėl per mažos kibirkštinės energijos, degimo procesas nebus toks efektyvus, todėl pastebimai sumažės kuro ekonomija. 
• Šaudymas išmetimo sistemoje: dažnai būna ankstyvas uždegimo ritės gedimo simptomas, kuris pasireiškia, kai per degimo kamerą nepanaudotas kuras išmetamas per išmetimo sistemą. Jei to nepaisysite, tai gali padaryti didelę žalą išmetimo sistemai.
• Sumažėjusi variklio galia.
• Variklio užgesimas: kai vienas ar keli variklio cilindrai neteikia pakankamai galios transporto priemonei, variklis užges, ypač greitėjimo metu.
• Problemos užvedant automobilį: jei viena ar kelios žvakės negauna pakankamos įtampos, kad sukelti kibirkštį, tai sukelia problemas paleidžiant variklį. Automobilyje su viena uždegimo rite tai reiškia, kad automobilis visiškai neužsiveda. 

Uždegimo ričių diagnostika.

Jei įtariate, kad uždegimo ritė yra sugedusi, atlikite šiuos veiksmus:
• Nuskaitykite visus gedimų kodus ir tiesioginius duomenis naudodami diagnostikos įrankį. Palyginkite įtariamos sugedusios ritės vertes su tinkamai veikiančios ritės vertėmis.
• Patikrinkite, ar ritėse nėra pažeidimų, pvz., įtrūkimų korpuse, sulaužytų kilpų ar elektros laidų ir žvakių jungčių pažeidimų.
• Taip pat nuimkite ir patikrinkite žvakę. Patikrinkite tiek pačią žvakę, tarpelį tarp elektrodų, tiek ir žvakės aukštos įtampos laidą ( jei toks yra automobilyje), kad laido varža atitiktų specifikaciją.
• Įjungę degimą, multimetru išmatuokite įtampą į uždegimo ritę. Turėtų būti didesnė nei 10,5 V įtampa. 
• Naudodamiesi multimetru, patikrinkite ritės pirminę ir antrinę grandines. Daugelio ričių pirminės apvijos varža turėtų būti nuo 0,4 iki 2 omų, o antrinės apvijos - nuo 5000 iki 20 000, tačiau remkitės transporto priemonės gamintojo specifikacijomis. Jei kuri nors iš jų neatitinka specifikacijų, uždegimo ritę pakeiskite. Nulinė varža rodo trumpą jungimą ritėje, o pernelyg aukšta - trūkį ritės apvijose. 

Uždegimo ritės keitimas.

Kad pakeisti sugedusią uždegimo ritę atlikite šiuos paprastus veiksmus:
• Išjungę automobilio uždegimą, suraskite sugedusią ritę. Atjunkite elektrinę jungtį ir atsukite varžtą (-us). Dabar galite išimti ritę iš jos tvirtinimo vietos.
• Prieš montuojant naują ritę, patepkite specialiu elektros jungčių tepalu kontaktus ant naujos ritės kojos. Tai apsaugos nuo korozijos ir užtikrins gerą jungtį. Taip pat rekomenduojama visas uždegimo žvakes pakeisti tuo pačiu metu kaip ir ritę.
• Dabar stumkite naują ritę į jos vietą. Priveržkite varžtus iki rekomenduojamo sukimo momento, tada vėl prijunkite laidų jungtį.
• Prijunkite diagnostikos įrankį, kad ištrintumėte bet kokius gedimų kodus ir užgesintumėte variklio įspėjamąją lemputę. 

Mūsų e-parduotuvėje rasite didelį asortimentą firminių, aukštos kokybės uždegimo ričių ir kitų uždegimo sistemos dalių (aukštos įtampos laidų, uždegimo žvakių, paskirstytojo dangtelių, skriejikų, veleno padėties daviklių) labai geromis kainomis. Prekiaujame pasaulyje garsių firmų - BOSCH, DENSO, NGK, VALEO, DELPHI, BERU, SWAG, HELLA, BLUE PRINT, HITACHI, HUCO ir kt. firmų produkcija. Ieškokite uždegimo sistemos dalių pagal savo automobilį mūsų Autodalių kataloge, skyriuje "Uždegimas/kaitinimas".

Spauskite ant paveikslėlio žemiau:

Uždegimo ritės Beru