AMORTIZATORIAI

Kam reikalingi automobilio pakabos amortizatoriai ir koks jų veikimo principas?
Amortizatoriai yra vieni svarbiausių pakabos elementų. Pakabos amortizatoriai sugeria spyruoklių svyravimus ir sustabdo jų perdavimą į kėbulą. Pagrindinė jų funkcija – užtikrinti komfortą ir saugumą. Jie daro įtaką transporto priemonės valdymui ir daugelio sistemų veikimui (abs, esp, asr), taip pat užtikrina tinkamą padangų sukibimą su kelio danga, slopina vibraciją ir apsaugo nuo jos perdavimo kėbului. Apie amortizatorius galite paskaityti ir Wikipedia.
Šiais laikais vis dar pasitaiko tokių vairuotojų, kurie jų automobilyje esantiems pakabos amortizatoriams neskiria pakankamo dėmesio. Tokių transporto priemonių savininkai naiviai galvoja, kad blogi amortizatoriai sąlygoja vien tik prarastą važiavimo patogumą. Tačiau jie labai apsirinka. Amortizatoriai užtikrina ratų kontaktą su kelio danga ir neleidžia pakabos spyruoklėms laisvai judėti. Jie užtikrina ne tik patogumą o, svarbiausia – saugų transporto priemonės valdymą. Net jeigu padangos ir stabdžiai veikia gerai, dėl sugedusio ar susidėvėjusio amortizatoriaus gali būti prarastas kelio dangos ir rato kontaktas. Geri amortizatoriai tiesiog privalomi, nes dėl neslopinamo automobilio pakabos virpėjimo padangos gali atitrūkti nuo kelio dangos. Naudojant amortizatorius transporto priemonė ne tik absorbuoja nelygumus, bet ir slopina spyruoklių virpėjimą, taip užtikrindama nuolatinį sukibimą su kelio danga. Susidėvėję amortizatoriai apriboja greitį, kuriuo transporto priemonė gali saugiai pasukti. Taip pat padidėja hidrodinaminio slydimo rizika. Dėl susidėvėjusių amortizatorių stabdymo kelias padidėja iki 20% - atsižvelgiant į greitį, transporto priemonės sistemas ir kelio dangą. Vos kelių metrų stabdymo kelio skirtumas mažina saugaus sustojimo galimybę ir didina susidūrimo su kliūtimi pavojų. Susidėvėję amortizatoriai labai paspartina padangų susidėvėjimą. Sugedę amortizatoriai tiesiogiai kenkia ir kitiems automobilio pakabos elementams – tai yra vairo traukėms, šarnyrams, stabilizatoriams ir kitoms dalims nes automobilio ratas, kurio amortizatorius netvarkingas turi labai ženklų judėjimą ir taip gerokai sutrumpina visų kitų pakabos detalių resursą nuo pernelyg didelės vibracijos.
Dažniausiai naudojami dujiniai ir hidrauliniai amortizatoriai. Pastarieji veikia pagal slėgio perdavimo skysčiu dėsnį, pasireiškiantį tiek suspaudimo, tiek išsitiesimo cikle. Amortizatorių sudaro cilindro viduje judantis stūmoklis. Cilindro vidus būna užpildytas tepalu. Naudojant stūmoklyje esančius vožtuvus, tepalas cirkuliuoja iš vienos kameros į kitą. Svyravimų amortizavimo laipsnis reguliuojamas kontroliuojant tepalo pralaidumą. Dujiniai amortizatoriai yra panašūs į aukščiau nurodytus tipus, tačiau jie yra dar labiau patobulinti: jų veikimui naudojamos suspaustos azoto dujos. Hidraulinis skystis yra veikiamas pastovaus slėgio – tokiu būdu amortizatoriai pasižymi dar greitesne reakcija bei jų veikimas tampa tylesnis.
Amortizatorių tipai

Atsižvelgiant į skirtingus lengvųjų automobilių naudojimo būdus, naudojami skirtingų tipų amortizatoriai:
DVIEJŲ VAMZDŽIŲ AMORTIZATORIAI
Tepaliniuose dviejų vamzdžių amortizatoriuose stūmoklis, kuris slopina važiuojant atsirandančias vibracijas, stumia alyvą per du vožtuvus – vieną stūmoklyje ir vieną korpuse. Stūmoklis yra vidiniame vamzdyje, o alyvos perteklius išstumiamas į išorinį vamzdį. Išoriniame vamzdyje virš alyvos sluoksnio yra oras, kuris, maišydamasis su alyva, gali sukelti jos putojimą. Dviejų vamzdžių dujiniuose amortizatoriuose vietoj oro išorinis vamzdis yra pripildytas nedidelio slėgio (4–8 bar) azoto. Šio tipo amortizatoriai užtikrina geresnį automobilio sukibimą su kelio danga, nes greičiau reaguoja važiuojant nelygiu keliu, be to, suteikia didesnį komfortą. Tačiau jie yra brangesni už tepalinius. Dviejų vamzdžių amortizatorių trūkumai – greitesnis susidėvėjimas ir blogesnis vibracijos slopinimas, kuriam įtaką daro alyvos putojimas, taip pat tai, kad jie gali veikti tik sumontuoti visiškai vertikaliai. Privalumai – kompaktiška konstrukcija ir žema kaina.
VIENO VAMZDŽIO AMORTIZATORIAI
Dviejų vamzdžių amortizatorių trūkumus stengėsi pašalinti Christan‘as Bourcier de Carbon‘as, kuris 1953 metais patentavo vieno vamzdžio amortizatorių, dar vadinamą aukšto slėgio, tepaliniu-dujiniu arba dujiniu amortizatoriumi. Šiame amortizatoriuje nėra išorinio vamzdžio, todėl alyva atvėsta greičiau. Be to, alyva nuo dujų yra atskirta judančiu stūmokliu, todėl ji neputoja. Šis gudrus žingsnis taip pat suteikė galimybę dujų slėgį padidinti iki 20–30 MPa, todėl amortizatorius gerai slopina vibraciją, greitai reaguoja, tyliai veikia ir mažai sveria. Trumpai tariant, jo savybės dar geresnės nei dviejų vamzdžių dujinio amortizatoriaus. Šio tipo amortizatoriai naudojami ralio ir lenktynių automobiliuose, taip pat kai kuriuose kompaktinės klasės automobilių modeliuose, pavyzdžiui, „Ford Fiesta“.
AMORTIZATORIAI, TURINTYS NUOLATINIO ELEKTRONINIO SLOPINIMO REGULIAVIMO FUNKCIJĄ (CDC, ARS, ASC)
Iš šiuolaikinėse transporto priemonėse montuojamų sistemų galima išskirti vadinamąsias pusiau aktyvias automatines slopinimo sistemas (CDC arba Continuous Damping Control – nuolatinis slopinimo reguliavimas) ir aktyvias sistemas (papildomai turinčias ARS arba Anti Roll Stabilisation – aktyvaus svyravimų stabilizavimo, ASC arba Active Suspension Control – aktyvaus transporto priemonės amortizavimo sistemas). Transporto priemonėse, turinčiose įrengtą CDC sistemą, išties realiu laiku galima kontroliuoti (ribotai) kėbulo ir važiuoklės apkrovų svyravimus, tačiau negalima jų visiškai pašalinti. Kovoti su šiuo reiškiniu padeda tik visiškai aktyvios (turinčios papildomus elektros tiekimo šaltinius) sistemos, pavyzdžiui, ARS arba ASC. Šiuolaikinėms transporto priemonių vibracijų slopinimo sistemoms taikomi griežti reikalavimai. Kėbulo svyravimus gali stabilizuoti palyginti didelės slopinimo jėgos, pasireiškiančios net esant mažiems amortizatoriaus tempimo ir suspaudimo greičiams. Siekiant užtikrinti mažesnius ratų apkrovų svyravimus, reikia juos slopinti panašia jėga, tačiau esant didesniems amortizatoriaus tempimo ir suspaudimo greičiams. Pastaraisiais metais dėl moderniose pakabos sistemose naudojamų lengvų medžiagų, pavyzdžiui, aliuminio ar plastiko, labai sumažėjo neamortizuojama transporto priemonių masė. Kartu, lyginant su senesnėmis transporto priemonėmis, sumažėjo poreikis slopinti neamortizuojamos masės virpesius. Naudojamos mažesnės slopinimo jėgos, nes kėbulo virpesiai izoliuojami geriau, ypač esant mažai amortizatoriaus eigai ir dideliam vibracijų dažniui.
Pneumatiniai amortizatoriai dažniausiai naudojami SUV, bekelės automobiliuose ir universaluose. Jie užtikrina nuolatinę pakabos aukščio kontrolę – aiškiausiai tai matoma, kai transporto priemonė yra pakrauta. Galiniai amortizatoriai sureguliuoti taip, kad visas kėbulas būtų vienodame aukštyje. Prošvaisą taip pat galima keisti atsižvelgianti į kelio sąlygas: važiuojant žvyrkeliu, visą automobilį galima pakelti, važiuojant greitkeliu – nuleisti. Todėl automobilio vairavimas tampa labiau prognozuojamas, netgi esant didžiausioms apkrovoms. Tai padidina vairavimo saugumą.
Taip pat naudojamos ir tobulesnės pneumatinės pakabos, kurių standumas ir aukštis nuolat automatiškai susireguliuoja – prisitaikoma prie esamų kelio sąlygų ir vairuotojo vairavimo stiliaus. Tai vadinamosios prisitaikančios pakabos. Pneumatiniuose amortizatoriuose įrengtas išorinis elektroniniu būdu valdomas vožtuvas, o tradicinės spyruoklės pakeistos oro pagalvėmis. Pneumatinė pakaba suteikia galimybę reguliuoti kėbulo aukštį. Sistema automatiškai prisitaiko prie kelio nelygumų ir vairavimo stiliaus. Pakaba ir amortizatoriai automatiškai susireguliuoja pagal jutiklių užfiksuotus įvairius parodymus. Šis pakabos tipas pasižymi dideliu lankstumu, kokybišku svyravimų amortizavimu ir savaiminiu susireguliavimu. Pastovus kėbulo aukštis išlaikomas nepriklausomai nuo transporto priemonės apkrovos. Naudojant vertikalios kėbulo akceleracijos jutiklius, galima lengvai identifikuoti kelio dangos struktūrą. Vairavimo stilius gali būti fiksuojamas remiantis transporto priemonės greičiu ir ratų pasukimo kampu. Galima pasirinkti 3 skirtingas svyravimų amortizavimo programas: automatinę, komforto ir sportinę. Kiekviena programa aktyvuojama atsižvelgiant į kelio sąlygas ar vairuotojo pageidavimus. Sistema ženkliai padidina vairavimo saugumą ir komfortą. Pneumatinė sistema su prisitaikančiu amortizavimu suteikia galimybę kiekvieną amortizatorių reguliuoti nepriklausomai nuo kitų.
Nivomat tipo hidrauliniai amortizatoriai – tai dažniausiai galinėje transporto priemonės ašyje montuojami amortizatoriai. Juose įrengti siurbliu valdomi hidrauliniai cilindrai ir tvarkyklė, kuri gauna informaciją iš apkrovos jutiklių, sumontuotų automobilio gale ir skirtų automobilio apkrovos lygiui automatiškai nustatyti. Tai populiarios pakabos, kurias galima rasti senesniuose „Mercedes-Benz“, „Volvo“ ir „Opel“ modeliuose.
Kodėl amortizatoriai sugenda ir kada juos reikia keisti naujais?
Amortizatoriai yra veikiami išorinių veiksnių, t. y. atmosferinių kritulių, smėlio, druskos. Dėl minėtų veiksnių atsiranda korozija ir jie pradeda blogiau funkcionuoti. Amortizatorius būtina tikrinti kas 20 000 km ir keisti, jeigu jie pradeda blogai veikti. Amortizatorių tarnavimo laikas labai priklauso nuo automobilio eksploatavimo sąlygų, t.y. nuo kelių būklės. Duobėtas ar nelygus kelias kenkia amortizatoriams, kurie atsakingi už automobilio sukibimą su kelio danga. Nepalankios kelio sąlygos skatina greitesnį amortizatorių dėvėjimąsi. Dažniausiai amortizatoriai genda dėl plyšusios amortizatoriaus koto apsaugos. Dėl to ant poliruoto amortizatoriaus koto ir kitų amortizatoriaus dalių patenka purvas, dulkės ir kitos apnašos – amortizatorius dėvisi greičiau. Neretas pažeidimas – sulenktas amortizatoriaus kotas, kuris dažnai pažeidžiamas smūgio metu. Sugedę amortizatoriai kenkia automobilio pakabos detalėms. Per didelė vibracija veikia kitų pakabos detalių darbą ir gadina vairo traukes, šarnyrus, stabilizatorius ir kitus pakabos elementus. Amortizatoriai susidėvi laipsniškai, todėl važiavimo patogumas prarandamas ne iš karto. Vairuotojas priderina savo važiavimo būdą prie mažiau efektyvaus virpesių slopinimo ir nepastebi rizikos nesuvaldyti transporto priemonės. Net ir važinėjant gerais keliais amortizatorius vis tiek reikia keisti nuvažiavus 80-100 tūkst. km. Amortizatorius visada būtina keisti poromis. Tai tokios pat svarbios automobilio dalys, nuo kurių priklauso saugumas, kaip ir stabdymo sistema – nekeičiamos tik vienos transporto priemonės pusės stabdžių trinkelės. Keičiant amortizatorius taip pat rekomenduojama keisti ir kitas dalis – apsaugas, ribotuvus (atmušimo gumas), viršutinius atraminius guolius. Jei sukant vairą arba važiuojant nelygiu keliu, girdisi keisti garsai, girgždesys arba dunksėjimas, tikėtina, kad reikia keisti amortizatoriaus atraminius guolius. Jiems sugedus gali būti sunku pasukti vairą. Dunksėjimas ar cypimas automobilio gale praneša apie galinių amortizatoriaus guolių gedimą.
Kokius amortizatorius yra geriausia įsigyti?
Amortizatoriai yra labai svarbus automobilio pakabos elementas, nuo kurio priklauso ne tik važiavimo patogumas, bet ir saugumas. Todėl įsigyjant amortizatorius tikrai neverta ieškoti kuo pigesnių, nežinomų gamintojų amortizatorių. Dabar rinkoje galima rasti visai pigių kinietiškų amortizatorių, kurių kokybė yra labai abejotina. Tokie amortizatoriai tarnaus tikrai neilgai, o ir jų veikimo efektyvumas bus prastas, kas tiesiogiai atsilieps važiavimo saugumui. Ir net jeigu jiems sugedus, pardavėjas juos pakeis kitais, vis tiek patirsite nuostolius vėl mokėdami autoservisui už amortizatorių keitimo paslaugą, kuri taip pat nėra pigi. Rekomenduojami rinktis garsių pasaulinių kompanijų amortizatorius, nes šios firmos jau daugybę metų gamina įvairius amortizatorius, tiekia juos kaip originalią įrangą automobilių gamyklų konvejeriams, yra ištobulinę jų konstrukciją ir gamybos technologijas. Rekomenduojame įsigyti šių kompanijų amortizatorius (paspaudę ant logotipo galėsite plačiau paskaityti apie gamintoją ir jo gaminamus amortizatorius):

Mūsų e-parduotuvėje rasite originalius šių gamintojų pakabos amortizatorius labai geromis kainomis. Ieškokite amortizatorių pagal savo automobilį skyriuje "Amortizatoriai, spyruoklės" mūsų: Automobilių dalių kataloge