Generatoriaus diržai ir jų komplektai

generatoriaus diržai

Generatoriaus diržai yra dar vadinami papildomos įrangos juostiniais diržais  –  jie skirti įvairių komponentų, tokių kaip generatorius, kondicionieriaus kompresorius  ar vairo stiprintuvo siurblys pavarai. Kada juos reikia keisti ir kas labiausiai lemia jų susidėvėjimą?

Eksploatacijos metu generatoriaus diržai susidėvi: guminiai elementai dyla, o pati guma tampa trapi, pasireiškia senėjimo procesai. Bet kokie cheminiai teršalai taip pat kenkia diržui, pvz., prasisunkusi variklio alyva gali sumažinti gumos ilgaamžiškumą. Neigiamą poveikį taip pat turi oro sąlygos. Papildomos įrangos diržai dažniausiai nėra uždengti jokiu gaubtu, todėl šaltis arba purvas gali pagreitinti medžiagų, iš kurių yra pagamintas diržas, degradaciją. Diržo susidėvėjimui taip pat turi įtakos netinkamai sureguliuoti arba susidėvėję skriemuliai.

Kiekvienas diržas – tai elementas, kuris turi būti periodiškai keičiamas, o jo susidėvėjimas pirmiausiai pasireiškia cypimu. Informaciją apie keitimo intervalus pateikia transporto priemonių gamintojai. Iš patirties galima pasakyti, kad tarnavimo laikas dažniausiai siekia apie 100 000 km, tačiau sunkios transporto priemonės eksploatacijos sąlygos (pvz: taksi arba dažnai velkantys priekabas automobiliai) gali gerokai sutrumpinti šį resursą.  Jei senesniuose automobiliuose buvo galimas papildomas juostinio diržo įtempimas rankiniu būdu, tai šiandien, kai šį vaidmenį atlieka automatiniai įtempikliai, kiekvienas juostinio diržo susidėvėjimo pasireiškimas verčia jį pakeisti nauju.

Jeigu senesniuose automobiliuose buvo naudojami V-formos diržai, tai šiuo metu juostiniai diržai  dominuoja vidaus degimo variklių papildomos įrangos pavarose.  Automobiliuose su benzininiais ar dyzeliniais varikliais, gamintojai stengiasi palengvinti šių pavarų sistemų aptarnavimą, tačiau nuo to nepadidėja jų ilgaamžiškumas. Daugelyje naujų automobilių susiduriame su vadinamąja „serpantino sistema“, kai vienas juostinis diržas vienu metu varo keletą komponentų. Diržai juda pro vedančiuosius guolius, vienos krypties generatorių sankabas, o taip pat pro varančiųjų skriemulių sukamųjų virpesių slopintuvus. Svarbiu šios sistemos elementu yra diržo įtempiklis, kuris įtempia diržą per visą jo ilgį. Labai svarbu yra šio diržo ilgio parinkimas.  Jis yra lemiamas kriterijus – laisvumas, atsirandantis sumontavus per ilgą diržą, yra dažna dirbtuvių klaida. Tinkamai įtempto diržo laisvumas turi siekti nuo 5 iki 15 mm ribas.

generatoriaus diržas su įtempimo guoliais

Juostinio diržo cypimas ne visada reiškia, kad susidėvėjo būtent pats diržas. Tai gali būti signalas apie kurio nors įrenginio, kurį varo šis diržas, problemą – dėl kurios diržas praslysta ant guolio. Dėl per didelės apkrovos, kurią turi įveikti diržas, dažniausiai kaltas būna  generatorius (pvz., jo guolis), nusilpęs akumuliatorius arba elektros instaliacija. Atsižvelgiant į tai, visi šios sistemos elementai ir įrenginiai turi būti nuodugniai patikrinti – tiek jų išorinė išvaizda, tiek jų veikimas.

generatoriaus diržo komplektas INA

Laiku nepakeistas juostinis diržas gali nutrūkti važiavimo metu. Šio diržo trūkimas paprastai nesukelia tokių didelių problemų ir nuostolių kaip pagrindinio (paskirstymo) variklio diržo trūkimas, kuriam įvykus kaip taisyklė iš karto rimtai sugadinamas variklis, tačiau kelyje tai vis tiek yra didelė problema. Nuostolių, kuriuos patirsite dėl generatoriaus diržo trūkimo, dydis priklauso nuo variklio konstrukcijos. Generatoriaus dirželis skirtinguose mašinų modeliuose užima skirtingą vietą variklio sandaroje, taigi, būdamas, tarkime, netoliese pagrindinio variklio diržo ir nutrūkęs gali įsisukti tarp pagrindinio variklio diržo ir jo krumpliaračių. Jei nutrukusio generatoriaus diržo atplaiša patenka tarp paskirstymo diržo ir jo alkūninio veleno krumpliaračio, tai sukantis varikliui ji neleidžia dantytajam pagrindiniam diržui gerai sukibti su variklio alkūninio veleno krumpliaračiu, todėl alkūninis velenas prasisuka dantytojo diržo atžvilgiu. Atsitikus tokiam atvejui, variklis bus sugadintas lygiai taip pat, kaip ir trūkus pagrindiniam diržui ( skaitykite str. čia ). Jei nutrūkęs juostinis diržas varo aušinimo skysčio siurblį, tolimesnė kelionė yra labai bloga idėja. Nuvažiavus vos kelis kilometrus neaušinamas variklis perkais. Jei nutrūks diržas, varantis generatorių , tai neveikiant generatoriui,  akumuliatoriuje esančios energijos pakaks labai neilgam.

generatoriaus diržo komplektai

Daugelyje mažo tūrio variklių vienas juostinis diržas gali varyti daug įrenginių. Dėl šios priežasties skriemuliai yra mažesnių matmenų ir išdėstyti arčiau vienas prie kito. Dėl to atsiranda didesni diržo lenkimo kampai ir diržas privalo veikti sunkesnėmis sąlygomis. Atsižvelgiant į tai, be reguliarios patikros ir periodinio diržo keitimo, privalome naudoti tik aukštos kokybės dalis.  Aukštos kokybės diržus gamina šios firmos (paspaudę ant pavadinimo pateksite į firmos svetainę ar internetinį katalogą): SKF, INA, BOSCH, GATES, CONTITECH, DAYCO, SNR. Šių firmų diržai, jų  įtempimo guoliai yra gaminami glaudžiai bendradarbiaujant su transporto priemonių gamintojais ir pilnai atitinka jų keliamus reikalavimus, todėl montuojami į naujus automobilius kaip originalios dalys. Naujo generatoriaus diržo kaina nėra didelė – siekia kelis, maksimaliai kelias dešimtis eurų, priklausomai nuo automobilio modelio. Geriausia yra pasikeisti šį diržą paskirstymo diržo keitimo metu, kai vis vien privalu jį nuimti. Kaip ir keičiant pagrindinį variklio diržą, rekomenduojama keisti ne tik generatoriaus diržą, bet ir kitus su juo susijusius elementus. Generatoriaus diržą pakeisti yra ženkliai paprasčiau ir lengviau negu pagrindinį variklio diržą. Turint reikalingus įrankius ir sąlygas tai galima atlikti ir pačiam. 

Generatoriaus (juostinio) diržo keitimas

Platų generatoriaus (juostinių) diržų, jų įtempimo guolių asortimentą labai geromis kainomis rasite skyriuje "Diržinė pavara" mūsų Automobilių dalių kataloge.