Pagrindinio arba paskirstymo diržo komplektai

paskirstymo diržo komplektai

1.Pagrindinio variklio diržo paskirtis.

Pagrindinis variklio diržas, dar vadinamas paskirstymo arba krumpliuotu diržu, sujungia variklio apačią su jo viršumi, t.y. jis perduoda variklio sukimo momentą nuo alkūninio veleno į paskirstymo velenėlį ar velenėlius. Vidaus degimo variklio viršus turi būti suderintas su apačia,  kad reikiamu momentu vyktų oro įsiurbimas, būtų įpurškiamas ir uždegamas kuras, vyktų darbinė eiga, o po to išmetamos atidirbusios dujos ir taip būtų užtikrinamas sklandus variklio darbas. Šiam diržui nutrūkus,  vidaus degimo variklis tiesiog negali veikti, todėl jis ir vadinamas pagrindiniu variklio diržu. Paskirstymo diržas yra vienas iš svarbiausių variklio paskirstymo mechanizmo elementų. Jo paskirtis yra ne tik perduoti galią nuo alkūninio veleno į paskirstymo velenėlį (velenėlius), bet ir būti kitų elementų, tokių kaip aušinimo skysčio siurblys ar kuro įpurškimo siurblys, pavara. Šis diržas turi būti ypač tvirtas ir ilgaamžis. Jis turi dirbti tyliai, tolygiai, pakankamai ilgai ir patikimai. Komponentai, iš kurių yra padarytas diržas, turi būti patvarumo ir stiprumo garantas. Daugiau apie paskirstymo diržus galite paskaityti anglų kalba wikipedia.

paskirstymo diržas

2. Kodėl yra tiesiog būtina laiku keisti variklio paskirstymo diržą ir kitus su juo susijusius elementus?

Šiuolaikinių variklių pagrindiniams diržams yra keliami labai aukšti reikalavimai, jie yra gaminami iš patikimų medžiagų ir todėl yra labai tvirti, tačiau tikrai neamžini. Varikliui veikiant paskirstymo diržui tenka didelės apkrovos, jis dėvisi, medžiagos iš kurių jis pagamintas pavargsta ir praranda savo stiprumą, atsiranda mikro įtrūkimai. Pagrindinį diržą veikia aplinkos sąlygos, jam gali pakenkti ant jo patekusi variklio alyva ar kuras. Kas atsitinka nutrūkus paskirstymo diržui? Iš savo patirties galiu pasakyti, kad pagrindinio diržo trūkimas tikrai yra vienas iš nemaloniausių automobilio gedimų. Šio straipsnio autoriui pačiam teko susidurti su šio diržo trūkimu automobilyje Fiat Ducato 2.8 TDI, todėl tikrai žinau ką tai reiškia ir kiek kainuoja toks gedimas...Važiuojant automagistrale 5 pavara apie 100 km/h greičiu staiga pasigirdo čaižus garsas nuo variklio pusės ir užsidegė daug lempučių prietaisų skydelyje. Supratęs, kad užgeso automobilio variklis, numyniau sankabą ir palengva sustojau šalikelėje. Sutikite, kad staiga užgestų dyzelinis variklis važiuojant 5 pavara tai tikrai turėjo varikliui atsitikti kažkas rimto. Todėl pirma mintis ir buvo, kad trūko pagrindinis diržas. Kelyje nuėmęs diržo apsauginį plastikinį gaubtą pamačiau, kad nebėra diržo ant paskirstymo velenėlio krumpliaračio...Iki namų buvo likę apie 100 km. Teko kviestis pagalbą, kad partemptų mikroautobusą. Kodėl tai atsitiko? Automobiliui buvo 8 metai, jis buvo pirktas iš „perekūpo“ tik prieš mėnesį laiko. Ducato stovis buvo tikrai dar neblogas, svarbiausia variklis dirbo idealiai: tolygiai, tyliai, nedūmino, trauka buvo puiki. Kadangi pats jau daug metų užsiimu prekyba naujomis automobilių dalimis, todėl puikiai žinojau, kad nusipirkus naudotą automobilį reikia keisti paskirstymo diržą. Todėl visą paskirstymo diržo komplektą jau buvau įsigijąs, tiesiog dėl atsiradusių neatidėliotinų reikalų nespėjau jo pasikeisti...Dabar jau teko atlikti rimtą variklio remontą, keisti ne tik patį paskirstymo diržą su visais įtempimo guoliais, bet ir nuimti variklio galvutę, ją tikrinti, šlifuoti, keisti sulankstytus vožtuvus, svirteles, kreipiančiąsias įvores, riebokšlius, variklio galvutės, dangtelio tarpines. Taigi automobilio remontui teko išleisti kelis kartus daugiau, nei kad būčiau išleidęs tik pagrindinio diržo keitimui. Vėliau susitikęs automobilio pardavėją išsiaiškinau, kad automobilis iš užsienio buvo parvežtas su sugedusiu varikliu, jo variklis jau buvo perrinktas Lietuvoje, keistas stūmoklis, švaistiklis, o taupant pinigus (automobilis buvo remontuojamas pardavimui ), pagrindinis diržas, jo įtempimo guoliai pakeisti naujais nebuvo...Nenorėdamas prarasti kliento, „perekūpas“  pardavimo momentu apie tai nutylėjo. Taigi, kaip supratote, trūkus pagrindiniam diržui reikalingas rimtas variklio remontas. Kartais būna sulaužomas ir paskirstymo velenėlis, gali tekti keisti ir sugadintą variklio galvutę. Toks remontas neatliekamas per dieną, reikia surasti, dažniausiai užsakyti iš tiekėjų reikalingas dalis, todėl automobilis gana ilgai dar gali būti nevažiuojantis. O dabar įsivaizduokime, kad paskirstymo diržas nutrūko kur nors išvažiavus atostogų užsienio šalyje...Atostogos sugadintos, o išlaidos dar didesnės, negu tokiam gedimui atsitikus Lietuvoje. Priklausomai nuo to ar variklis benzininis, ar dyzelinis priklauso ir remonto kaina, kuri gali siekti nuo 600 Eur iki 1500 Eur. Taigi išvada – keiskite variklio paskirstymo diržą reguliariai, kas tiek laiko kiek nurodo gamintojas ir išvengsite daug ir netikėtų problemų ir nepatogumų, kuriuos sukelia automobilio gedimas kelyje.

Pagrindinis diržas

3.Kada reikia keisti variklio paskirstymo diržo komplektą?

Kiekvienas automobilių gamintojas paprastai nurodo skirtingą paskirstymo diržo keitimo intervalą, tačiau dažniausiai tai yra intervalas nuo 50 tūkstančių iki 120 tūkstančių kilometrų, o kai kuriems naujesniems automobiliams gali būti ir 200 tūkst. km. Visada geriausia yra vadovautis automobilio gamintojo rekomendacijomis. Taip pat reikėtų atsižvelgti į tai kokiomis sąlygomis automobilis yra vairuojamas, ilgesnis paskirstymo diržo keitimo intervalas yra važinėjant daugiau užmiestyje, o daugiau važinėjant mieste jį reikia keisti dažniau ir tai yra suprantama  – juk stovint kamštyje ar prie šviesoforų automobilio variklis dirba ir diržas dėvisi, nors kilometrai  ir nesisuka. Nuolatos stabdant ir akseleruojant jis taip pat greičiau sudyla. Įsigijus naudotą automobilį, nepriklausomai nuo automobilio ridos, rekomenduojama iš karto keisti paskirstymo dirželį su visais priklausančiais įtempimo guoliais ir vandens siurbliu (jeigu jis sukamas šio diržo). Net jeigu yra serviso knygelė su įrašu apie neseną šio diržo keitimą, nerekomenduojama tuo 100% pasitikėti, nes daug naudotų automobilių Lietuvoje yra parduodama su koreguotais odometro parodymais. Dėl koreguoto kilometražo yra sudėtinga pasakyti ar jūsų automobiliui buvo laiku atliktas pagrindinio diržo keitimas. Vėliau, eksploatuodami automobilį, nespręskite, keisti ar ne dirželį vien tik pagal jo išvaizdą, o vadovaukitės tik automobilio odometro parodymais. Pasikeitus pagrindinį diržą, visuomet reikia užsirašyti keitimo datą ir odometro parodymus.

Paskirstymo diržo komplektas INA

4. Kodėl reikia keisti ne tik patį paskirstymo diržą, bet ir kitus su juo susijusius elementus?

Keičiant pagrindinį diržą yra rekomenduojama keisti kartu ir diržą įtempiančius guolius – pagrindinio diržo įtempėjus, vandens siurblį ir visus kitus komponentus, kurie susiję su paskirstymo diržu. Vien tik pačio diržo pakeitimas nesprendžia problemos, nes įtempimo guoliai ir kiti su šiuo diržu susiję komponentai taip pat dėvisi, ir jiems sugedus pagrindinis diržas gali būti prasuktas ar nutrauktas. Pagal paskirstymo diržų gamintojų rekomendacijas vandens siurblys turi būti keičiamas kartu su paskirstymo diržu, kaip ir tempimo priemonės bei skriemuliai. Tik tuomet galima užtikrinti nepriekaištingą sistemos darbą ir pateisinti klientų lūkesčius. Sugedęs vandens siurblys greitai gali sukelti rimtų gedimų, pvz., gali perkaisti variklis, arba pažeistas varantysis skriemulys gali sugadinti paskirstymo diržą.

paskirstymo diržo komplektai

5. Kokie būna pagrindinio diržo dantukai?

Dažniausiai naudojami paskirstymo diržai su užapvalinto profilio dantukais ir trapecijos formos dantukais. Paskirstymo diržai su apvaliu dantukų profiliu perduoda daugiau sukimo momento ir galios, nei trapecijos formos dantukų diržai. Naudojant šiuos skirstymo diržus, įtampa ir tempimo jėga dirže yra pasiskirstoma tolygiau pagal įtampos jėgos apimtį skriemulyje. Suapvalintų dantukų profilis užtikrina sklandų ir vienodą sukibimą. Pagrindiniai diržai su trapecijos formos profiliu paprastai yra gaminami su moduliu 1-10 milimetrų diapazone, o skirstymo diržai su užapvalintais dantukais yra gaminami su 3-5 milimetrų moduliu.

6.Kokių gamintojų paskirstymo diržo komplektus yra geriausia įsigyti?

Autodalių rinkoje galima įsigyti atskirai pagrindinį diržą ir reikalingus įtempimo guolius, tačiau geriausia yra įsigyti patikimo gamintojo visą paskirstymo diržo komplektą. Šie komplektai gali būti su vandens siurbliu, arba be jo. Paskirstymo diržo charakteristikos turi tiksliai atitikti originalios įrangos charakteristikas. Kitu atveju, bus neįmanoma užtikrinti tinkamą keitimo eigą ir sekti įtempimo mechanizmo detalių veikimą. Patikimi šių detalių gamintojai yra šie: INA, SKF, Gates, BOSCH, Contitech (Continental), Ruville, Dayco, SNR. Jų produktai yra labai populiarūs tarp automobilių savininkų visame pasaulyje. Šių gamintojų paskirstymo diržų komplektai jau daug metų ir išsiskiria patikimumu ir ilgaamžiškumu. Paskirstymo diržų ir jų komplektų gamintojų svetainės (spauskite ant logotipo):

INA paskirstymo diržai   gates paskirstymo diržų komplektai  SKF paskirstymo diržų komplektai  Dayco paskirstymo diržai  Bosch paskirstymo diržų komplektai

Susirasti jums reikalingą paskirstymo diržo komplektą pagal savo automobilį ir jį įsigyti gera kaina galite mūsų e-parduotuvės Automobilių dalių kataloge.  

7. Ar galima pasikeisti variklio pagrindinį diržą pačiam?

Pagrindinio diržo keitimo sudėtingumas labai priklauso nuo jūsų automobilio markės ir modelio, jo variklio. Kai kuriuose paprastesniuose varikliuose pakeisti paskirstymo diržą galima ir pačiam, tai nėra labai sudėtinga.  Šis darbas reikalauja kruopštumo ir atidumo, reikia turėti išmanymą apie automobilį ir aišku reikalingus įrankius. Reikia teisingai pastatyti naują diržą į vietą, sureguliuoti degimo kampą ir naujo diržo įtempimą. Yra daugybė filmukų youtube, kaip tai padaryti: Renault Clio 1.5 DCI pagrindinio diržo keitimas. VW-AUDI 2.0 TDI paskirstymo diržo keitimas. Sudėtingesniuose, V-formos varikliuose tą padaryti pačiam gali būti sudėtinga. Jeigu neturite reikalingų žinių, įrankių ir sąlygų, tai geriausia tą darbą yra patikėti patikimiems servisams ar meistrams. 

Gamintojų informacija: Contitech paskirstymo diržo keitimo atmintinė anglų k.

                                        Contitech paskirstymo diržo keitimo atmintinė rusų k.    

                                        SKF informacija "PTFE belt design" anglų k.